شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همایون دارابی* شاخص کل در اواخر مهرماه به 30هزار واحد رسید و در آبان‌ماه عدد 31هزار واحد را پشت سر گذاشت و این روزها شاهد حرکت این متغیر در کانال 32هزار واحد هستیم.

این روند در تاریخ 46ساله بورس بی‌سابقه بوده است. آمارها نشان می‌دهد بازده بازارسهام ظرف سه روز کاری هفته گذشته 3.5درصد بوده، این بازده در قیاس با تمام بازارهای مالی بی‌سابقه است.دلایل متعددی برای این رونق وجود دارد. بهبود عملکرد فروش شرکت‌ها یکی از عوامل رونق این روزهای بازار سهام است؛ به‌طوری‌که در گزارش‌های شش‌ماه نخست سال شاهد بهبود فروش و عملکرد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل بودیم که در برخی موارد 50تا 150درصد رشد را نشان می‌داد. برای مثال، شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل رشد نرخ برابری دلار در مقابل ریال و افزایش صادرات سودهای خوبی را در شش‌ماه نخست شناسایی کردند.

از طرف دیگر رکود بازارهای موازی از دیگر دلایل رشد بازار سهام است. بازارهای طلا، ارز و مستغلات این روزها از تب و تاب افتاده‌اند و سرمایه‌های موجود در آن بازارها به سمت بورس حرکت کرده‌اند، ضمن اینکه حمایت مدیران اقتصادی و مسئولان بورس از دیگر دلایل رونق بازار سهام است. این حمایت‌ها، اعتماد به بازار را برگردانده است، به علاوه بورس نقدینگی را مهار و از تورم جلوگیری می‌کند. این روزها شاهدیم که سرمایه‌گذاران تازه وارد نیز به بورس می‌آیند.

از طرف دیگر صنایعی که صادرات محور هستند و در گزارش‌های سه و شش ماهه کارنامه خوبی داشته‌اند، مانند صنعت پتروشیمی که یک صنعت بین‌المللی است، همچنین کانی‌های فلزی و فلزکاران از صنایعی هستند که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، شرایط خوبی را پیش رو دارند.با توجه به آمار معاملات روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، می‌توان گفت که حقیقی‌ها در این مدت بازیگران اصلی بازار سهام هستند، به‌طوری‌که در این دو روز 53 و 51 درصد خریدها را حقیقی‌ها انجام داده‌اند، از طرفی حضور حقیقی‌ها به بازار طراوت می‌دهد.

در عین حال، بیشترین فروش توسط سهامداران حقوقی انجام شده است که البته به‌دلیل اختلاف فاز حقیقی‌ها و حقوقی‌هاست، چراکه به‌طور معمول در دوران رکود حقوقی‌ها وارد بازار شده و در زمان رونق، سهامداران حقیقی فعال می‌شوند، اما در مجموع به لحاظ ارزش خرید، حقیقی‌ها بازار را در کنترل دارند.

طبق روال به‌زودی شرکت‌ها عملکردهای 9ماهه خود را منتشر می‌کنند، عملکرد‌های سه و شش‌ماهه نشان می‌دهد بیشتر شرکت‌ها از پیش‌بینی‌های خود جلوتر هستند، به همین دلیل انتظار می‌رود در عملکرد 9ماهه نیز گزارش‌های خوبی منتشر شود.

* کارشناس بازار سرمایه

 

کد خبر 192931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز